söndag 13 oktober 2013

Gisslöv12 oktober

Nu går en surf säsong antagligen mot sitt slut, den sämsta på mina 7 år i Skåne landet.
2 surfdagar i juni, 3 i augusti, 3 i september och 2 i oktober!
Då kan man förstå att många andra tog sig hela vägen till Österlen i mitten av Oktober, från Göteborg, Stockholm osv.
Har sällan haft det så varmt där +13 i Oktober måste vara en värme rekord i Gisslöv!
Kul i alla fall att se typ 50-60 segel riggade på stranden eller surfande på vågorna.

Förhållandena var inget episkt, men det blev sån där skön höst segling med lite side-on segling med 4,7 och stor bräda.  Med lite tur fick man lite hopp på väg ut (vissa högre än andra..se bilderna på Andreas 10m bakåt på Kulingvarning) men rätt schyssta vågridningsförhållanden.

Björn och jocka hade varit tidigt ute men vågorna för sig själva från kl 8!





Jag kom ditt 10.30 och hoppade i direkt och hade en grymt första halvtimme med turlig timing av vågor och kunde träna på mina wave360 på några fina sektioner. Riktigt kul att testa på lite större bjässar i Gisslöv då vågen har rätt ok tryck men man till skillnad från Bjäres spots har mer vatten framför sig (om!) när man blir spolad! Sen blev det mest hopp ett tag.
Vinden var lite upp och ner hela dagen, men det gav bara en bra anledning till lite paus då och då:-)!

Efter 4 timmar segling totalt var kroppen och händerna het blodiga och färdiga. Dags för hemfärd med hopp om lite fler seglingsdagar innan minusgraderna anfaller.

2 kommentarer:

  1. Härligt att höra själv var jag retfullt nog bortrest just denna helg. Men vad menar du med att säsongen går mot sitt slut? Det låter inte som sebbe talking?

    SvaraRadera
  2. hej jonas. Jah hoppas verkligen INTE att säsongen är slut då den egentligen har knappt börjat men det är klart att med facit i de senaste åren istids liknande vintrar så känns lite tveksamt. Men jag har min countdown till Cape Town som har redan börjat som tur är!

    SvaraRadera