måndag 24 december 2012

23 dec- close call surf och Vindsurf nr 5



Började dagen med att göra ETT STORT misstag, vågsurfing övermod!
Efter mina senaste dagar i Dedersteen  bestämde jag mig att köra där igen trotts att swellet var större 2,5m. Jag kom ut utan problem men det var mycket vatten i rörelse och jag hade verkligen svårt att sitta i position för att plocka vågor.
Efter 45 minuter kom ett stort set som jag fick på huvudet. Inser nu att min ”sverige” bräda passar inte i såna förhållanden då den har för mycket volym för att kunna duckdiva tillräckligt djup under såna bjässar.
Det kalla vattnet (12g) börjar göra mig rejäl ur… efter 10 vågor på huvudet!
Då börjar jag inse att jag kommer ingenstans. Ut går inte längre och in är svårt pga av allt vittvaten och strömmen. Jag är mitt i det man kallar ”the rip” och i DDsten är den inte att leka med när tidvattnet är på väg upp. 
Efter en del tid i och under vatten lyckats jag äntligen plocka en lagomstor våg jag kan boggieboarda in hela vägen till stranden. Sittande där på sanden i 10 minuters hyperventilering inser jag låg riktigt illa till. Flera killar åker på samma öde som jag och kommer helt utpumpade upp på stranden.
Då börjar jag minnas varför jag inte varit tillbaka till Dedersteen på många år!!

På eftermiddag kom vinden och jag gick ut med 5,0 och min lilla bräda (den stora är tyvärr på laggning). Efter 20 minuters fightande i logo sets och nollplanning gav jag upp. Orkade helt enkelt inte åka på mer stryk idag. 
Synd för det var super fina Sunset förhållande…när jag hade packat ner! 
Då kom vinden mycket starkare och danskarna, Kenneth Danielsen och Robert Sand seglade riktigt fint med aerials efter aerials och takas.
Mer vind på tisdag igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar