onsdag 4 januari 2012

Mer surf-sesions 11 och 12

Swellet som kom igår fortsatte idag och bjöd på kanon förhållande både på atlant sidan och i False Bay där jag var. Jag passade på att ta min första surflektion nånsin med en duktig intrstuktör från Lifestyle Surfshop  i Muizenberg (killen har varit SA champion så han kan sin sak!), tänkte att jag skulle applicera till surf det alla golfare gör mer eller mindre varje år, nämligen att droppa sin stolthet och ta lektion från en proffs. Vi har inte den vana i våra surfsporter (förutom kitarna i inledningsskedet av naturliga skäll) att utnyttja coaher för att utvecklats, brukar mest göras med hjälp av polare som filmar, eller snacka med en duktigare kompis. Men jag måste säga att det var kanon erfarenhet. I vågsurfing sammanhang är det svårare iom att man inte står på en driving range och nötter direkt, så lite tålamod gäller det att ha för att instruktören ska se en tillräckligt många gånger för att ge en "statistikrelevant" feedback, men i mitt fall så funkade kanon, framförallt för att stödja det jag misstänkte, nämligen att paddle teknik och duckdive tekniken är OK för min nivå, att jag droppar helt ok och min stance är ok men att det är väl på vågen jag kan förbättras mest just nu igenom att böja mer på mina stela ben för att generera mer fart och power i min svängar (samma svagheter som i min vindsurfing nämligen!!)
Vi paddlade längst ut (närmast hajarna:-)). Fick iaf sköna över gubbe rides, långa och fina..riktigt smaskigt!
På kvällen var jag och kollade Bigbay som var "big and mean" men de duktiga locals fick riktigt fina rides i solnedgången.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar