tisdag 1 januari 2013

Classic Haagkat Vsurf8

Idag skulle det blåsa lika mycket som igår, dvs sjukt mycket!!
Men på morgonen efter ett lugnt nyårsfirande med familjen så märkte jag tidigt att morgonvinden var lite lugnare (ofta fallet).
Iom att lågvattnet var kl10 så bestämde jag med Maico att spana in Haagkat som är den enda point break här i närheten av Blouberg men som är enbart intressant med swell.
Och swell fanns idag, ingen jätte swell men 2m+ och upp till mast i de största set.
Early call var helt rätt, det var perfekt storbräda (FlyWave 85l som funkade sjukt bra) och Black Tip 4,7 väder i en och en halv timme.
På Haagkat kan det vara helt dött på insidan men rätt stark Rip ibland, därför min förkärlek för en bräda med volym här så att man kommer ut snabbt. Det fick jag göra idag, hade lite flytt, fick en vindby och hade fullplaning hela vägen ut.
Sen var det bara att njuta ...och hålla sig ute under hela session. Det är det enda ställe här där jag typ aldrig kommer in och vilar, bara för att jag hatar den där j... rip som jag annars brukar abonnera på!
Hade inte seglat här på många år (undrar varför????!!) men stället funkar faktiskt enbart på swell och 4,7. Blåser det mer så blir det snabbt sönderkört och choppigt på vågen.

Med 4-5 kitare på vattnet (bl.a. mr Roberto Ricci in person) och en 7-8 vindsurfare var det perfekt lagom strängsel  för min smak.
Det blev en sjuk bra 1.45 session med rides på rides på rides, så gott, Bjäre style!
Första vågorna tog jag det rätt försiktigt för att "komma ihåg" stället men jag insåg snabbt med glädje att  jag fann med igen i pointen (gäller att satsa på vänster pointen utanför The Rocks för att sen ta sin "exit" innan man ridar ner till nästa break som brukar annars ta en in i ripen dvs oftast med en walk of shame från 300m ner i vind! I mitten av den session hade vi några riktigt stora set men som hade tyvärr en tendens att closa så här är det lite som på Hookipa, känner man att vågen inte är helt "vänskaplig" så är det klokt att ta sin exit! Min bästa vågor var nog de logo sets där man fick en 3-4 turns.
Sen ökade vinden som planerat och började förstöra vågorna, så det var bara att ta sig hem med en stor smile på läpparna.

Hade självklart glöm kameran i entrén!!! men ska försöka få lite bilder från dagen från kompisar.
Nu dags för bio med barnen om shoppingcentret inte blåser iväg :-)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar