torsdag 3 januari 2013

Roadtrip PaterNoster- Vsurf 9


Dagen började med glassy surf i Bigbay tidigt.
Perfekta linjer och vindstilla, det är de förhållanden man föredrar som vågsurfare.

Tyvärr glömde jag ”Rule nr1 in SA: After several days of SouthEast wind, bring your booties”.
Det var så fruktansvärt kallt i vattnet att vissa körde med 654 med huva och handskar!!
Så långt behöver man kanske inte gå men fötterna hade behövt lite skydd.


Fick några finna rides i början (när mina fötter fortfarande levde!) men efter en halvtimme kände jag knappt av dem. Synd för jag klantade till flera vågor när jag väl uppe på brädan inte kunde styra mina fötter !!??
Körde ändå ca 2 timmar men som sagt, ni som kommer ner och vill vågsurfa…glöm inte era skor hemma!

På eftermiddag v ar det dags för en liten famlijroad trip till PaterNoster då vinden var SV i Blouberg, dvs icke seglingsbar för vindsurfing (kite går däremot men blir side-onshore).
Efter en liten stopp vid Farm Stall i Yzerfontein som är en trevlig paus vid en familjutflykt pga de olika djur de har där, tigrar, lejon, papegojor osv så bar det vidare mot PT.
Men där kom ”SA Rule nr 2: Never trust you car hire…. ” i vägen:
I 110 km/ti så flög helt plötsligt iväg hela takräcket med utrustning och landade mitt i vägen! Tur i oturen, vi dödade iaf ingen, en schysst sydafrikan som kom mot oss hann stanna och tom hjäpte mig att flytta alla grejer till sidan av vägen.
Min tyska kompis Maico hann se att nåt hade hänt oss och vände för att hjälpa mig att få upp alla grejer direkt på taket..
Mackan på Surfers  som hade vänligt nog hade lånat mig FlyWave 85l (som är min ny favo brädan) med orden ”kör järnet” visste inte att vi skulle ta till orden!! Sorry MackanJ!
Så rule nr2 är: Säkra alltid hybilenstaklast med en extra remm innanför bilen. 


Väl i Paternoster som upptäckte vi en mycket trevlig semester by, super charmig.
Vinden blåste till 4,7 men vågorna var rätt små, midjehögt till axelhögt i de bästa sets.
Efter att ha lagat nosen på brädan som hade blivit till mos som bar det ut i den fin viken för en stund segling i dessa små men trevliga side off förhållanden.
Sen blev det boogieboards med kidsen som hade inga problem att trotsa det kalla vattnet. Dagen avslutades i en av de trevliga fiskrestaurangerna i byn där man kan få allt från Lobsters till olika fiskar. Mycket uppskattat av tjejerna i sällskapet!


 På väg hem insåg vi dock att jag hade glömt "SA Rule nr 3: Always fill the tank before the roadtrip". Med en tredje del av tanken full vid Vredenburg 13 mil från Cape Town trodde jag att vi var safe men icke (notera, finns ingen mack mellan Vredenburg och Melkbos).  
Vid yzerfontein dvs mer än halvvägs hem så är bensinmätaren på noll!!!! och det är beckmörkt ute, inte lägge för ett bensinstopp. Då kommer jag ihåg att det fanns en bensin mack in i Yzerfontein. Åker ditt och kommer fram 15 minuter innan stängning 21.15...... den här gången hade i lite flytt!!

Se bildspel nedan:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar