lördag 21 december 2013

Big Day session6

Det fina swellet med lång period (15 sec) fortsätter att rull in över Capet och jag såh på min kompis Andrea Rosatis FB igår att Haagkat hade fungerat fint igår kväll sent.
Så idag var min taktik klar, komma tidigt till Haagkat och hoppa in så fort det är guppa vänligt.
Det blev vid 14.30 och jag hoppade i först efter en kitare och tätt föld av Phil Horrocks, Timo Mullen, Andrea Rosati och ett par till....no pressure!!!
Det var stort idag, masthögt i setten, och det var dem man skulle ta för ta man en mindre är rätt korkad då man har 50% sannolikhet att möta en masthög set på väg ut igen....och det vill man inte här ute!
Haagkat har ändå fördelen att ha något som liknar nästan en "kanal" fast den stänger ändå rätt ofta!!!
Men vid större swell  så är det ändå det bästa stället att vara på längst kusten tycker jag, då det går att tima in rätt hyfsatt att komma ut.
Då jag var först ut och ensam första 20 minuterna så tog jag det varsamt, plockade sista vågen i seten, oftast mast+...och så snabba, man fick pumpa för att hänga med, men sen var det långa rides på perfekta släta face i den tunna vinden...helt underbart.

Efter 1,5timmer hade vinden ökat till 4,7 full tryck och det började bli choppigt på vågen så det bar hemåt för grillning med Winqvist familjen. Nöjd med grym segling och inga pajade grejer!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar