tisdag 28 december 2010

Dag 19- Nuclear Melkbos + bilder



Det är sjukt mycket vind denna vecka. Men idag blev det äntligen kryddat med vågor.
Grundswellet SO på 3m verkar orka vrida in mot lnd och i Melkbod fick vi fina förhållanden med ca 2 m vågor i setten.
Perfekt size för att ladda hopp med 3,6!!
Alla proffs och de flesta turister som var där igår hade nog åkt upp Yzerfontän skulle jag tro för att få segla med lite mindre vind.
Men jag gillar att segla Melkbos med 3,6 det blir oftast som idag super kul hoppsession.

Mitt mål idag var att börja få lite mer höjd i mina bakåtar. Brukar ha hyfsad procent på mina trademarkslåga bakåtar när det blåser på bra och jag får per automatik min favo höjd runt 2-3m.
Men så fort jag försöker hoppa lite högre brukar jag ha den dåliga vana att överrotera pga av "ingen kontroll" i luften.
Så idag skulle det bli ändring på det!
Såsom med Golfswingen, när man inte tänker eller spelat på länge brukar det gå bra, men så fort man börjar tänka så brukar det braka ihop. Så blev fallet lite idag.
Första repan, efter 25m med full planning fick jag en kanon ramp, lyfte riktigt fint och kom runt men lite rump touch...klart godkännt. 
Efter det blev det rena ökenvandring med en hel del läskiga överrotationer.

Har aldrig förstått mina goda franska vänner Xavier Huart och Regis Bouron, som har alltid sagt till mig:
" hoppa högre det blir bara lättare...då har man tid att justera landningen på väg ner..!!!?????"
..vi är kanske landsmän, men definitivt inte föda på samma planet, se nedan deras grymma film från 2007!!!


Efter en timme segling började få lite bättre koll och lyckades faktist sätta mina 2 högsta bakåtar nånsin tror jag. Definitivt inte några snygga landningar, rätt hårda/platta ..ajajaj för min bakfot men "sebbehöga" var de iaf, runt 4m skulle jag tro.

Nedan lite bilder från dagen som jag tog innan jag hoppade men bla en engelsman som seglade på Phil Horrocks förra årets utrustning med stil.
HAN kunde hoppa högt, kolla bakåten...proffs klass på den och perfekt landad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar