tisdag 14 december 2010

Dag 5- Cape Doktor vaknar sent men i kanon form

idag var det en fantastisk sommar dag, 30 grader vid lunch och närmast vindstilla, grym skön mys i poolen med familjen. Men vinden var ändå SO hela tiden så jag var rät övertygad att den skulle komma igång.

Vid tre tiden började det fladdra lite mer och under de 15min det tog mig att packa och åka till Sunset så hade vinden redan ökat till perfekt 4,8 segling med Quad 83. Faktum att jag hade gjort misstaget att enbart ta 5,1 och 4,8 med mig då vinden brukar inte öka så mycket när den kommer igång så sent. litet misstag där!
Efter en kvart så tog vinden 5-10 knots till och fick man träna att vågrida med "tokdrag".
På nåt sätt är det rätt gött också att tvinga sig att segla med ett viss segel och anpassa sin segling till det.
Andreas S66 är grym på det. För 2 år sedan när jag körde 4,7 så tog andreas 4,2 (och planade lika snabbt som jag), när jag körde 4,2 körde han 4,2 med, när jag hade tokdrag med 3,7...vad seglade andreas med...jo ni har gissat rätt....4,2. Andy var du kär i din 4,2 eller?
Faktum är att det grymt viktigt att kunna anpassa sig genom att ändra hur man står på brädan, pilla med bomhöjd om det behövs osv...men helt klart jag måste erkänna att som öndagsseglare älskar jag oftast att ha just "rätt" segel.
Blev som sagt 2 fina timmar på Sunset i 1m vågor pga SO swell. Hade egentligen planerat att surfa i Melkbos högre upp längst kusten och som plockar lättare SO swell, men iom att vinden kom så sent så ville jag inte ta risken att vara däruppe och vänta på en vind som kanske aldrig skulle komma.
Känner att jag börjar bli lite varmare i "våtdräkten" nu och satsar i det lilla swellet att vara mer agressiv i mina cutbaks och använda den grymma svängförmågan av quaden för att göra slashade cutbacks och göra små "reverse" om man ska jämföra det vågsurfarna gör nuförtiden, dvs rotera 180 grader för att sedan komma tillbaka och fortsätta med sin vågridning. Vet inte om det är coolt...men jag tycker att det jäkligt skoj! Gjorde man det med twinser så hamnade jag oftast bakom vågen. Men nu lyckats jag oftast "komma tillbaka" från det prekära läget då man ligger med kroppen under seglet.
Hoppas att jag ska kunna fota lite snart, behöver den moroten för att ladda lite mer!

Hörs imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar