lördag 8 januari 2011

Dag 30- light wind och besök hos Shark Spotters

Idag blev det lite surf på morgonen på min nya surf. Sålde den jag köpte i början till min tysk kompis, den var för stor för mig. Den nya är en fish på 6'10" och 20,5' bred. Toppen för mig.
Swellet var smått idag med det var ändå skoj, tills värsta dimma kom, såg knappt 30 meter!!??
Innan dess hade vi fått besök av både säl och några delfiner, super nära, häftigt!
Efter det bestämde i med familjen som har varit förkyld och instängd ett par dagar att ta en sväng mot muizeberg och kalk bay.
Det blev traditionell pingvin besök men också hos Shark spotters på Boydens Drive, ovanför Muizenberg.
Häftigt att se hur de jobbar. När man är med dem där uppe förstår man att de har lyckats undvika attacker på surfare sen programmet startade, i normalt fint väder ser man helt perfekt det som rör sig i vattnet nästen 1km bort. Som de förklarade så har vi turen här att enbart ha Great White, och den är stor...vilket innebär att den och dess skugga syns mycket tydligt mot havsbotten.
Man ska alltså vara glad att man bara har Great White här!!!! Paradoxalt men logiskt.
Det är mycket värre mot Jefferys Bay bl.a där de har massa mindre hajar som inte syns på samma sätt.

Väl hemma kunde jag konstatera att vinden hade börjat blåsa som planerat men rätt lätt + att swellet har lagt sig + hög tidvatten= hoppa över seglingen! då vi vet att det ska börja blåsa på måndag igen och hela veckan med mycket fina swell på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar