fredag 14 januari 2011

Dag 36: Melkbos on Fire

Super stark vind hela natten och som höll hela morgonen motiverade mig för att ta en tidig session innan det skulle eventuellt kunna bli alldeles för mycket vind.
Sunset och Big Bay var helt platta men i Melkbos var det masthögt!!! Hur kan det vara möjligt???????
Blev iaf en session med 4,2 BlackTip och RRD Quad 75.
Skönt med en sån tidig session då det inte vra så mycket folk på vattnet, typ 10 vindsurfare och framförallt enbart 2 kitare  (är så jäkla trött på dem...!!!).
Har aldrig fått Chickenjippa så många gånger i mitt liv!!:-)) Ibland fick man bara en MONSTER vägg  av vitt vatten framför sig och jag har nu äntligen lärt mig att det är helt meningslöst att försöka ta sig över dem (skönt att inte vara 20 längre men en stolthet att bibehålla!!). För erfarenheten i det fallet vissar att man i bästa fall klarar man sig ut men har fått falla av 300m för att hålla farten igenom allt hav av vittvatten, eller så blir man smashad Melkbos style och får simma i 200 m efter sina grejer!
Så nu är man 40+, vis och klok!! och chicken jippar för att ta nya tag i nästa vända :-)

Det blev en del hoppande idag och en del rolig vågridning på de stora bjässarna, men jag erkänner gärna att jag tar in i på dessa masthöga set som är så jäkla opålittliga i Melkbos. Vågen kan ändrats så snabbt från lagom vägg till mini tube att man ska verkligen vara på sin vakt. (har betalat priset tillräckligt många gånger!).

Avslutade dagen med att bakåtloopa på en monster sets sista våg (trodde jag). Den blev riktig sebbe hög!
Andreas hade nog hamnat 12 m högt på den, minus sebbe rabatt på 60%, så blir det en 4-5m hopp:-)
Bakåten var så gott som landad när jag schablade bort den samtidigt alt pga det jag såg i ögonvrån, en MONSTER vägg resa sig framför mig..ajaajaj. Klarade mig faktsikt igenom den och nästa våg, men den 4 eller 5 tog min utrustning ifrån händerna...och så fick man avsluta dagen med en 200m simtur ändå HAHAHHA!!! Taskigt!

Imponerande nog så klarade sig utrustningen helt oskadad, otroligt egentligen!
Hörde efteråt att en tysk tappade hela sin utrustning i förrgår när han blev washed av en fetting...och allting är GONE!!!! I normala fall landar det alltid på stranden i värsta fall nån kilometer ner men nej inte denna gång!!! Stackars kille!

2 kommentarer:

  1. Hei Sebbe, kul å lese din blogg. Spesiellt eftersom jeg stikker ned til Kappstaden 20 jan til 20 feb. Er det noen som har ledig rom til leie? Har en halveis avtale med Strålehn om å lei bil sammen men har ikke fått tak på ham siden han jobbet på supertanker utenfor USA.

    Thomas Wessel Svensson (tws), N-14

    SvaraRadera
  2. Hej thomas,
    Kul att du kommer ner. Har inte heller fått ta i Niklas.
    Men du borde vända dig mot Andreas Olandersson, han ordnar boende och kommer ner den 21 januari.
    KOntakta honom.
    Lycka till och enjoy!
    sebbe

    SvaraRadera